10
Volg het stappenplan
1
Home > Stappenplan > 10. Naar de notaris
Naar de notaris
Nadat de koopakte is getekend en je de hypotheek hebt aangevraagd ga je op de dag van de overdracht de leveringsakte tekenen zodat je daadwerkelijk eigenaar wordt van de woning. Hieronder lees je wat je bij de notaris kunt/moet doen voor de aankoop van een huis.
Samenlevingscontract
Als je samen een huis gaat kopen met je partner en dus gaat samenwonen, kun je in het samenlevingscontract schriftelijk afspraken vastleggen. Dit is niet verplicht, maar zeker aan te raden als je samen een koopwoning hebt. Wanneer je ook samen kinderen hebt, is dit helemaal aan te raden. Je bepaalt zelf wat er in het samenlevingscontract komt te staan. Tot op zekere hoogte is een samenlevingscontract vergelijkbaar met een huwelijk.
Lees meer over het samenlevingscontract
Leveringsakte
De leveringsakte zorgt ervoor dat het eigendom overgaat van de verkoper naar de koper. De leveringsakte wordt door zowel de verkoper, de koper als de notaris getekend.
Lees meer over de leveringsakte
Hypotheekakte
De hypotheekakte is het contract dat hoort bij het afsluiten van een hypotheek. Bij een hypotheekakte geeft de hypotheeknemer een onroerend goed (de woning) als onderpand aan de hypotheekverstrekker. De hypotheekgever (de bank) geeft een geldlening in ruil voor het onderpand. De hypotheekakte wordt door beide partijen getekend.
Betaling
De notaris zorgt ook voor de juiste afhandeling van de betalingen van de nieuwe woning en alle bijkomende kosten. De notaris specificeert alle betalen en kosten in een nota van afrekening. Denk hierbij aan de koopsom van de woning, de te ontvangen hypotheek, de te betalen overdrachtsbelasting, de recherchekosten, de kosten voor de inschrijving in het kadaster, de kosten voor het opmaken van de akte van levering van de woning, de kosten voor het opmaken van de hypotheekakte, nog eventueel te betalen eigenaarslasten, etc. etc.
ONTDEK HOE JIJ IN 6 MAANDEN JE EERSTE HUIS KAN KOPEN!